torsdag 15. mars 2012

Hugo Cabret av Brian Selznick


I høst fikk jeg lese Himmelfallen av Brian Selznick, en fin historie som forente de to sjangrene tegneserieroman og ungdomsroman på en veldig kreativ måte. Det var utrolig hvor mye man klarte å leve seg inn i en historie når alt blir understreket av det visuelle. Jeg ble derfor veldig glad da jeg så at debutboka til Brian Selznick, Hugo Cabret, var klar for norske lesere. Hugo Cabret ble i 2011 filmatisert av Martin Scorsese, og tok med seg hele fem Oscars ved utdelingen for litt under en måned siden. Filmen har norsk premiere nå denne helgen. Skal se den ganske snart tenker jeg, og gleder meg fint mye!

Hugo Cabret er en vakker og intrikat bok. Så enkelt er det. Den veksler mellom tegninger og ord, og forteller historien om en foreldreløs gutt som heter Hugo. Med kun en notatbok og en mystisk, mekanisk dukke igjen etter faren sin lever han på togstasjonen, bruker dagene på å holde klokkene der i stand som en usynlig stedfortreder for sin alkoholiserte, forsvunnede onkel. En dag blir han tatt i å stjele en leke fra leketøysboden inne på togstasjonen. Eieren, en mann under navnet Georges tar notatboka hans og nekter å gi den tilbake. Hvorfor? Hugo aner ikke, bare at notatboka er det mest kjære han eier og at den må være hos han. Når han møter en jente med en nøkkel rundt halsen som ser ut til å passe i den mekaniske dukken begynner et eventyr som tar han med til steder han aldri kunne sett for seg.

Jeg syns fremdeles at Brian Selznick er en bedre illustratør enn forfatter, men han er en utrolig god historieforteller og måten han rekonstruerer 20-tallets Paris på sin helt egne måte er beundringsverdig. Han fletter elegant inn biter av filmhistorie og historien om han som blir regnet som fiksjonsfilmens far; Georges Méliès. Hugo Cabret har et enkelt språk og passer veldig fint for barn og ungdom i 10-13-års alderen. Lettlest, men tar leserne sine på alvor. Jeg ble som i Himmelfallen mer begeistret for tegningene enn tekstbitene, og jeg mener at det er illustrasjonene som virkelig gjør boka til noe helt annet enn tilsvarende rettet mot den målgruppen. Anbefales om du liker eventyr, filmhistorie, mysterier og litt uvanlige bøker!


Denne omtalen er en del av Cappelen sin Bokbloggturne. I går skrev Elliken om boka, og i morgen er det Flukten fra virkeligheten sin tur.

2 kommentarer:

Nina Reed sa...

Jeg fikk filmen i postkassa i går, så forhåpentligvis får jeg sett den en gang i løpet av helga!:)

Maria sa...

den vil eg og sjå:)